TIPS MENYUSUKAN ANAK DI BULAN RAMDHAN SUPAYA TAK TINGGAL PUASA

Banyak kajian menyatakan bahawa berpuasa tidak akan mengurangkan pengeluaran susu ibu tetapi berlakunya dehidrasi yang teruk kepada si ibu akan menyebabkan bekalan susu ibu akan berkurangan. Jika kita lihat, berpuasa hanya melibatkan penahanan diri daripada makan dan minum hanya memakan tempoh yang sekejap.

Image result for puasa dan ibu menyusu

Jadi tidak timbul masalah dehidrasi jika kita mengamalkan cara pemakanan yang telah dianjurkan dan minum air dalam kuantiti yang cukup. Ada sesetengah individu yang kekurangan air di dalam badan adalah disebabkan kurangnya pengambilan air yang mencukupi sewaktu berbuka puasa dan kesannya adalah kepada badan untuk keesokan hari.

Badan yang kekurangan air akan menyebabkan keletihan yang berpanjangan, sebab itulah disarankan agar mendapat bekalan air yang mencukupi untuk badan segar dan bertenaga terutamanya bagi ibu- ibu yang menyusukan bayi.

Seandainya pemakanan sihat dan sempurna yang diamalkan, ia tidak akan mengundang masalah terhadap komposisi susu tersebut tetapi jika terdapat kekurangan dalam pengambilan makanan, kemungkinan komposisi tersebut akan berubah.

Namun, ia tidak mendatangkan masalah terhadap kesihatan bayi. Ini kerana, ia boleh dilihat sebagai suatu kitaran iaitu, ibu- ibu boleh menggantikan makanan atau zat yang tidak cukup tersebut selepas waktu berbuka. Selagi mana pemakanan sihat diutamakan, tiada masalah yang diundang buat ibu dan bayi yang menyusu.

Bagaimana elakkan masalah penyusuan ketika puasa?

1. Ibu mesti bersedia
2.Selesaikan kerja-kerja rumah yang berat sebelum berpuasa
3.Simpan diari makanan, jadi panduan untuk makan secara cukup dan sihat
4.Berehat atau hanya lakukan aktiviti yang ringan, duduk di tempat sejuk waktu berpuasa

Ibu ibu yang menjalani ibadah puasa dan jugak menyusukan anak saya sarankan mengambil set MIghty 3 Gems ni.

Di dalam set ini lengkap dengan khasiat dan keperluan ibu yang menysu. Khasiat untuk ibu dan jugak untuk anak.

Moga Ramadhan Kali ini membawa penuh keberkatan dan pengertian yang bermakna..




Sebarang pertanyaan dan ingin membuat pesanan sila hubungi saya

Bainun Samsudin
017 5755815


You Might Also Like

0 comments