5 TIPS MENYUSUKAN ANAK YANG PALING ASAS DI BULAN PUASA


Saya nak kongsikan pada entry kali ini saya nak kongsikan tips untuk ibu ibu menyusu yang bakal menjalani ibadah puasa nanti.

Semoga tips yang saya kongsikan ini dapat dijadikan panduan untuk anda semua. Tetapi ini hanyalah tips , seandainya keadaan ibu itu sendiri tidak mengizinkan dan atas nasihat doktor tidak dapat meneruskan ibadah puasa..tak mengapa....


Image result for puasa bagi ibu menyusu

1. Amalkan makan kurma setiap kali sahur dan berbuka . Sekurang kurang 3 biji

2. Pengambilan air kosong 2-3 liter sehari.Sentiasa get ready air kosong dalam bekas kecil dan minum diantara waktu sahur dan imsak..dan selepas berbuka iaitu sepanjang malam .Letak sebelah katil.

3. Diet seimbang dan mengamalkan suplimen penyusuan dan tenaga segera.Pemakanan diet yang betul dan berkhasiat amat membantu ibu supaya tak cepat penat dan dagaha. Pengambilan suplimen pula membantu penyusuan .Boleh ambil milk booster Shaklee

4.Kekerapan sesi pumping dan menyusu. Konsep Demand dan Supply. Ibu harus tau konsep penysuan yang betul supaya tiada masalah kekurangan susu badan ketika puasa. Lagi kerap menysu lagi banyak susu yang dihasilkan. Inilah yang dinamakan Demand & Supply.

5.Pskilogi ibu harus relax dan tidak stress. Ini amat penting kerana keadaan ibu itu sendiri mempengaruhi hormon ibu itu. Oksitoson menyebabkan otot payudara mengecut dan mengeluarkan susu. Jangan terlalu risau susu tidak cukup sebab stress, kepenatan dan fikiran negatif menghalang penghasilan 2 hormon ini dan secara tidak langsung penghasilan susu terganggu.

Dapatkan juga Milk Booster Shaklee



Buat pesanan melalui saya dengan

Bainun samsudin
Sms/wassup:0175755815

You Might Also Like

0 comments