CARA HILANGKAN KESAN SAKIT EPIDURAL DIKALANGAN WANITA WANITA SELEPAS BERSALIN NORMAL ATAU PEMBEDAHAN

  • Thursday, January 19, 2017
  • By Unknown
  • 0 Comments

Asssalamualaikum semua

Kali ini saya nak kongsi tentang satu masalah yang kerap wanita bersalin bualkan. Iaitu SUNTIKAN EPIDURAL

Apa itu Suntikan Epidural?

Siapa dan Bila ia diberikan?

Apakah kesan sampingan nya?

Biasanya suntikan Epidural diberikan kepada wanita yang hendak bersalin dan ianya bertujuan untuk mengurangkan kesaiktan sakit bersalin.

Saya adalah salah seorang antara wanita itu. Saya terpaksa menerima suntikan Epidural sewaktu melahirkan anak pertama kira kira 7 tahun yang lepas.


Epidural biasanya digunakan oleh doktor dan orang awam merujuk kepada "epidural analgesid" iaitu satu teknik memasukkan ubta bius yang disuntik melalui tiub (catheter) kedalam ruang epidural pada tulang belakang.

Suntikan bius ini menyebabkan kehilangan deria rasa )kebas) dan dapat mengjilangkan rasa sakit, dengan menghalang pergerakan isyarat saraf pada saraf tunjang.

Ianya boleh diberikan kepada wanita yang bersalin secara normal dan cesarean.

Kalau kita baca ramai pendapat yang mengatakan ianya selamat dan sangat berkesan. Yang berkesan itu memang saya setuju. Tapi...haaa...susupen kan?

Walaubagaimanapun, saya ada baca akan kesan sampingan Epidural ini. 

Antaranya:

1) Boleh menyebabkan tekanan darah rendah
2) Kemungkinan sakit kepala yang teruk akibat kebocoran cecair tulang belakang
3) Menggigil, sakit belakang, loya atau sukar buang air kecil.

Berdasarkan pengalaman saya sendiri kesan sampingan yang paling ketara saya alami adalah sakit dibahagian belakang pinggang iaitu sekitar kawasan suntikan epidural.

Saya  tidak dapat membuat kerja kerja berat kerana selepas melakukan kerja berat, atau mengangkat barang berat, secara automatik saya akan sakit belakang dan sampai satu tahap boleh menyebabkan demam.

Kesakitan ini saya tanggung selama hampir 7 tahun.

2016 SAYA PULIH DARI SAKIT EPIDURAL.

Macam tak percaya sebenarnya. Kesakitan yang saya alami selami ini sudah berada di penghujungnya dan menemui jalan penyelesaian. 

Apa yang saya buat?

Saya bernekad mencuba MInuman Vivix iaitu produk keluaran Shaklee. Saya mengambil Vivix ini ketika saya berpantang kan anak ketiga.

Selama sebelum itu saya hanya makan pil penahan sakit sahaja yang mana ianya mampu menghilangkan seketika kesakitan itu dan akan kembali terasa sakitnya.

Selama berapa lama saya minum Vivix?

Saya beruntung kerana dengan hanya 1 botol vivix saya dapat rasa AJAIBNYA..Betul ke aku dah tak sakit belakang ni???Macam tak percaya je. Tapi bukan terus hilang dengan sekali minum. Saya dapat rasa dah tiada kesan sakit belakang ni masuk minggu ketiga berpantang.

Sungguh tak disangka. Saya dapat bangun dengan cergas untuk menyusu anak di malam hari. Dan bonusnya saya juga tak cepat penat dan lesu.

So saya cadangkan pada mereka wanita wanita yang mempunyai pengalaman seperti saya mencuba minuman vivix ini. Cuma mengamalkan satu sudu sehari


Gambar di atas adalah Vivix yang saya maksudkan . Sebotol ni bertahan sebulan lebih penggunaannya. 

Harga PAsaran Vivix ini RM503.50

Tapi jangan risau yer anda boleh  dapat penjimatan harga yang berganda apabila MENDAFTAR AHLI iaitu sebanyak RM79.50 sahaja. 

Boleh pilih sama ada nak terus daftar ahli dan dapatkan harga vivix dengan harga mampu milik atau tak nak jadi ahli dan tidak menikmati harga pasaran sahaja.

Sebarang pertanyaan atau nak buat pesanan dan belian boleh call/whatsapp/mesej saya

Bainun

017 5755815
facebook : Bainun samsudin







You Might Also Like

0 comments