8 TIPS PENJAGAAN LUKA SELEPAS BERSALIN

  • Tuesday, December 22, 2015
  • By Unknown
  • 0 Comments


Penjagaan bagi ibu yang bersalin secara normal atau pembedahan sememangnya satu pengalaman yang tidak boleh dibanding bezakan. Kedua  dua cara bersalin ini masing masing mempunyai keperitan penjagaan.

Saya memang tak nafikan kerana bersalinkan anak sulong dulu tak pernah terfikir begitu sakitnya dan susahnya nak jaga. Alhamdulillah bersalin normal. Namun luka yang dialami mengambil masa 2 bulan baru nak sembuh betul. Seriau sangat kalau nak diceritakan semula.

Jadi berpantang kali kedua anak nombor 2 saya dah get ready dengan tips tips dan penawar terbaik untuk cepatkan proses penyembuhan luka. Saya google penawar yang mujarab tak kira lah andai kata bersalin normal atau pembedahan.

Bukan apa , takut nanti kalau tak jaga betul betul nanti dapat jangkitan yang akan memberikan kesan yang buruk.

Di sini saya kongsikan beberapa tips untuk ibu ibu amalkan.

1. Lap  kawasan luka dengan lembut.

Setiap kali lepas mandi pastikan kawasan luka dicuci dengan air dan dilap dengan tisu lembut atau kain lembut. Kalau lembab nanti lambat sembuh.

2.  Dapatkan bantuan dari suami atau ahli keluarga jika mahu membuat sebarang pergerakan.

3. Jangan sapu sebarang ubat dikawasan luka. Hanya cuci dengan air bersih .

4. Minum air secukupnya.

5. makan makanan yang berkhasiat dan seimbang. Dengan mengambil makanan yang seimbang  keperluan tubuh kita dapat digantikan semula.

6. Elakkan melakukan aktiviti lasak.

7. Bagi yang bersalin normal, pakai bengkung. Ini kerana jika anda terbatuk , tak la terover sangat kan.

8. Amalkan makan makanan yang kaya dengan zat besi, zinc dan multivitamin.


Banyak lagi sebenarnya tips nak jaga luka  bersalin ni. Tapi apa yang saya nak tekankan disini adalah mengamalkan Suplimen Shaklee Zinc Complex memang amat membantu penyembuhan luka bersalin saya.

Lagi bagus jika diamalkan Set Bersalin Premium Shaklee.

Tak tahu macam mana nak dapatkan set ini, wassup saya SEGERa

017 5755815
Bainun samsudin


You Might Also Like

0 comments