Derita Kurang Kalsium Ketika Hamil

Hai..Selamat Petang semua..

Kali ni saya nak share lagi pasal kenapa penting sangat la Kalsium ni untuk tubuh kita. Bukan kata orang-orang tua sahaja yang perlua ambil kalsium nie, orang muda macam kita ni pon kena amalkan mulai sekarang. Ini dapat saya buktikan apabila diri saya sendiri yang mengalami sakit-sakit belakang, kebas-kebas, bila gosok gigi pula berdarah. So, apakah  tanda ini semua kan..

Kalsium merupakan bahan galian penting dalam diet yang sihat. Kekurangannya boleh memberi kesan terhadap pembentukan tulang dan gigi, sementara penyimpanan berlebihan boleh mengakibatkan karang ginjal.

Vitamin D diperlukan untuk menyerap kalsium. Keluaran tenusu, seperti (susu) dan keju, adalah sumber kalsium yang diketahui ramai. Walaubagaimanapun, sesetengah individu alah kepada keluaran tenusu dan lebih ramai orang, terutamanya keturunan bukan Eropah, adalah tak tahan laktosa (intolerans laktosa), menyebabkan mereka tidak boleh menggunakan keluaran tenusu.

Bagi orang-orang ini, terdapat banyak lagi sumber kalsium yang baik. Ini termasuklah: rumpai laut seperti kelp, wakame dan hijiki; biji-bijian dan benih (contohnya badam dan bijan); kekacang; makanan laut seperti tiram dan udang halus; ikan bertulang lembut; bayam; gandum lengkap; kai lan; okra; rutabaga; brokoli; dan keluaran yang diperkuatkan seperti jus oren dan roti.

Image result for kalsium

Baru lah saya sedar betapa pentingnya kalsium untuk diri kita. Waktu mengandungkan anak sulong, sya seorang yang malas minum susu. Jadi gigi saya memang sakit dan ade yang berlubang. Terpaksa menanggung sakit sehingga selesai berpantang anak sulong. Selepas tu dah tak sabar saya menagajak suami mencari Klinik Gigi Swasta untuk menampal gigi yang berlubang itu.

Tetapi keadaan berbeza dengan mengandungkan anak no dua. Saya malas juga minum sus, tetapi saya dah mula kenal shaklee dan dah mula amalkan Ostematrix Shaklee. Memang ternyata berbeza..Saya tak lagi nak rasa kebas-kebas kaki, kejang-kejang, dan malam pon boleh tidur dengan lena.

Inilah yang dikatakan Shaklee Effect..

Sebelum saya undur diri jom kita tonton video ini dahulu..


Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah.... from iReach HD on Vimeo.

You Might Also Like

0 comments