TIPS IBU HAMIL CERGAS DI BULAN PUASA

Berpuasa semasa hamil sebenarnya selamat untuk anda dan bayi jika anda rasa cukup sihat, dan kehamilan sedang berlangsung tanpa masalah. Kebanyakan pakar-pakar agama berpendapat yang wanita hamil patut berpuasa jika kesihatan mereka mengizinkan. Mereka juga membenarkan wanita hamil untuk tidak berpuasa sekiranya bakal ibu rasa tidak sihat. Ramai bakal ibu wajib menggantikan puasa (qada’) tersebut setelah bayi dilahirkan.


Walaubagaimanapun suka saya share kan disini cara yang paling mudah dan selamat untuk ibu-ibu hamil amalkan sepanjang tempoh kehamilan di bulan puasa, atau dalam tempog mengganti puasa.

Bagaimanakah saya boleh bersedia untuk berpuasa?

Perancangan yang baik akan memudahkan anda berpuasa.

Bincanglah dengan doktor anda, yang boleh memeriksa kesihatan anda dan bagi apa-apa komplikasi yang mungkin anda terdedah kepada kerana puasa, seperti kencing manis semasa hamil (diabetis gestasi) dan anemia. Anda mungkin perlu diperiksa dengan lebih kerap untuk memantau tahap gula dalam darah anda.

Puasa tidak selamat jika anda mempunyai kencing manis dan hamil.

Jika anda biasa minum banyak minuman berkafein seperti kopi, teh dan cola, kurangkan jumlah yang diminum sebelum mula berpuasa untuk mencegah sakit kepala akibat "withdrawal". Anda tidak harus minum lebih daripada 200mg minuman berkafein dalam sehari semasa hamil, iaitu kira-kira dua cawan kopi segera.

 Ingat bahawa coklat dan teh hijau juga mengandungi kafein.

Berbincanglah dengan majikan anda mengenai tugasan anda semasa Ramadan, samada mengurangkan waktu kerja anda atau memberikan anda lebih masa untuk rehat semasa waktu bekerja.

Doktor, bidan atau pakar diet anda boleh menolong anda memantau keperluan diet anda.

Simpan dairi makanan, supaya anda tahu apa yang anda makan dan minum.

Persediaan awal seperti membereskan urusan beli-belah dan tugasan tertentu boleh dilakukan sebelum berpuasa.

Nak dapatkan tips lagi jelas mari kita klik video menarik ini.Rugi tak tengok tau..






Jadi apa tunggu lagi Jom dapatkan set Ibu Hamil Cergas Shaklee Hubungi saya untuk buat order bainun samsudin 017 5755815 bainun.samsudin@yahoo.com facebook:bainun samsudin

Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni... from iReach HD on Vimeo.

You Might Also Like

0 comments