Cara Atasi Senggugut Kronik Sampaikan Terpaksa Miss Kuliah

Sekurang-kurangnya 50 % dari remaja perempuan mengalami senggugut atau dinamakan sebagai “dysmenorrhea”. Ada diantara mereka yang terpaksa ponteng sekolah akibat senggugut yang serius.Ikhtiar terakhir ialah dengan paracetamol 500mg yang ada dijual di farmasi. Maksima yang boleh diambil adalah sebji atau dua biji untuk 3 kali sehari.Betul tak? Ini biasa yang diamalkan oleh remaja-remaja sekarang.

Apabila ditanyakan tentang pengalaman wanita yang pernah mengalami masalah haid,senggugut merupakan yang paling digeruni dan mereka sering mengkategorikanya sebagai pengalaman yang amat menyiksakan.Apa tidaknya senggugut bukan sahaja menyakitkan dan menganggu perjalanan kehidupan harian namun ianya juga menjadi sebab utama mereka tidak dapat hadir ke sekolah,kuliah ataupun kerja.Jom kita kenali lebih dekat lagi tentang masalah senggugut ini dan proses semulajadi yang berkaitan dengan nya.

Senggugut adalah kesakitan yang dialami di bahagian bawah perut atau pelvis sewaktu datang haid.Pelvis pula adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), saluran falopio dan pundi kencing. Senggugut kerap berlaku kepada golongan wanita semasa usia remaja dan awal dua puluhan. Ia juga boleh berlaku pada mereka yang baru sahaja mengalami haid pertama.

Kesakitan senggugut ini berlaku hanya untuk satu atau dua hari saja sewaktu pendarahan haid dan kesakitan ini boleh dikawal dengan mengambil ubat penahan sakit seperti paracetamol.Secara fisiologi,kesakitan senggugut primer ini disebabkan oleh pengeluaran hormon prostaglandin daripada dinding rahim secara berlebihan. Prostaglandin akan menyebabkan pengecutan otot rahim berlaku dengan lebih kuat lantas menimbulkan kesakitan

Namun jangan gusar dan khuatir ek.. Shaklee dah merumuskan khas satu set untuk kalangan remaja mahupun dewasa untuk mengatasi masalah senggugut ini.


Mari jamu mata dulu dengan menonton video akak cun ni dulu.Rugi tak tengok tau..

Sebarang pertanyaan dan order terus ke talian saya

Bainun samsudin
017 5755815
sms/call/wassup
email:bainun.samsudin@yahoo.com

ID NO:963254

Masalah Senggugut Teruk Nak Patah Pinggang! Mak Aih, Nasib Dah OK from iReach HD on Vimeo.








You Might Also Like

0 comments