SUPLIMEN UNTUK MASALAH KULIT PSORIASIS

  • Saturday, November 11, 2017
  • By Unknown
  • 1 Comments

Assalamualaikum


  Pada entry kali ini kakcun nak kongsikan pula tentang penyakit PSORIASIS.
Pernah dengar pasal penyakit Psoriasis? 

 Apa sebenarnya tu?

 Seseorang yang mempunyai penyakit psoriasis biasanya akan mengalami keadaan di mana terdapat di bahagian-bahagian tertentu pada kulit mereka yang bertompok-tompok dan bersisik. 

 Ia biasanya terdapat pada siku, lutut, kulit kepala, dada dan bahagian bawah belakang badan. 

 Psoriasis sebenarnya adalah keadaan di mana sel-sel kulit mengalami proses matang yang lebih cepat dari biasa. Jika sel-sel biasa mengambil proses kitaran selama 28 sehingga 30 hari, sel-sel kulit psoriasis pula mengambil masa 3 sehingga 6 hari sahaja.

 Walaupun psoriasis ni nampak macam boleh berjangkit tapi sebenarnya tak berjangkit ya. Biasanya ini akibat genetik tapi juga tidak mustahil disebabkan oleh persekitaran dan pemakanan. 

 Penjagaan diri dan pemakanan sangat penting utk pengjidap psoriasis ni. Sebab kalau tidak akan jadi teruk sampai masuk hospital dan kulit semua rosak.

 Menurut artikel “Psoriasis, Tak Cantik Tapi Tak Berjangkit” 2% pesakit adalah di kalangan rakyat Malaysia, kebanyakannya orang dewasa walaupun terdapat juga pesakit kanak-kanak. 

 Psoriasis berbeza dengan kurap, sebab ia tidak berjangkit. Pesakit biasanya mengalami tompok-tompok di bahagian badan mereka dan bersisik.

 Ia boleh berlaku di siku, belakang badan kulit kepala atau tempat-tempat lain badan mereka. Pesakit turut boleh mengalami masalah kuku rapuh, tanda-tanda sakit arthritis (sakit sendi dll).

 Punca Psoriasis Banyak kajian mengatakan punca kepada penyakit ini adalah genetik. Bermakna jika kita mempunyai penyakit ini, anak atau susur galur kita kemungkinan besar akan dapat jugak penyakit ini. Cuma yang membezakan teruk atau tidak sahaja. S

elain itu, ia juga berpunca daripada: 

 1) infeksi 
2) alah kepada beberapa jenis ubatan kimia 
3) mengalami tekanan 
4) cuaca yang terlalu panas atau terlalu sejuk 
5) perokok atau peminum arak tegar 
6) Namun, pesakit psoriasis sangat bernasib baik kerana penyakit ini tidak menjejaskan hubungan intim suami isteri.
Gejala-gejala umum psoriasis meliputi bahagian kulit memerah yang terasa tebal kering dan bersisik, kulit pecah-pecah yang kadang-kadang boleh berdarah, kuku yang menebal dengan tekstur tidak rata serta sendi-sendi yang bengkak dan kaku. 

 Psoriasis Plak/Plaque - 

Ini adalah jenis psoriasis yang paling umum terjadi. - Jenis ini boleh menyebabkan ruam atau bahkan luka kering, merah, dan bersisik pada kulit yang disebut plak. 

- Plak ini juga boleh terasa sangat gatal atau perih. - Plak boleh muncul di bahagian tubuh mana-mana, terutama pada kulit lutut, siku, dan kulit kepala. 

- Dalam kes yang teruk, kulit di sekitar sendi akan pecah-pecah dan boleh berdarah. 

 Psoriasis.. 

 Nak tahu bagaimana Shakl33 boleh membantu ??

 👉🏻 Omega Guard 
membantu mengurangkan keradangan untuk mengawal rasa gatal, dan baik untuk memperbaiki struktur kulit. Disamping itu Omega Guard membantu mengurangkan risiko darah tinggi dan arthritis yang merupakan risiko kepada pesakit psoriasis.

 👉🏻 GLA Complex 
Membantu melegakan keradangan dan kegatalan kulit. GLA juga terbukti berkesan mengurangkan masalah kepada pesakit psoriasis, ekzema dan keradangan kronik. GLA juga mempromosi kesihatan kulit, kuku dan rambut. 

 👉🏻 B Complex diperlukan kerana pesakit psoriasis kekurangan vitamin B untuk anti-stress (tekanan menambahkan gejala psoriasis), mengelak kegelisahan dan menyokong emosi lebih stabil.

 👉🏻 Ostematrix Psoriasis menyebabkan pertumbuhan sel-sel kulit yang terlebih aktif. Vitamin D boleh mengubah cara sel berkembang dan membantu melambatkan pertumbuhan mereka. Vitamin D membantu mengatasi tindak balas badan untuk keradangan yang berkaitan psoriasis. 

 👉🏻 ESP membekalkan protein untuk pertumbuhan sel yang sihat. 

 👉🏻 Herbal Blend Sapuan krim herba untuk kegunaan luaran. Membantu menjaga kelembapan kulit dan meredakan keradangan dan kerengsaan kulit.

 Vivx Vivix merupakan supplemen yang mengandungi antioksidan yang tinggi. Ia membantu melindungi hingga ke tahap DNA & membantu penghasilan sel-sel baru yang lebih sihat. .

You Might Also Like

1 comments

  1. Banyak jenis jugak proriasis ni ya ? Alhamdulillah tengkiu kak bai for info ni.

    ReplyDelete