JOM BERNIAGA.TAK TAHU NAK MENIAGA APA.MEH SERTAI SAYA

BERNIAGA DIKATAKAN 9/10 PUNCA REZEKI ?

1) Bagi kakcun, bila berniaga, saya kerja dengan Tuhan. My BIG BOSS is Allah.

Kenapa? Sebab saya letak 100% pergantungan kepada Tuhan yang Maha Memberi Rezeki.

Dia nak bagi ke, Dia tak nak bagi ke, itu urusan saya dengan Tuhan.

Despite of usaha, doa dan tawakkal. Walaupun orang kata bisnes susah, risiko tinggi, tak nampak hala tuju, ‘gaji’ tak menentu.

2) Bila berniaga, banyak mana kakcun punya target, banyak tu la kakcun kena usaha.

Usaha sikit dapat sikit. Usaha banyak dapat banyak.
Kakcun ialah boss kepada diri sendiri.  So, saya kena decide sendiri banyak mana saya nak, banyak mana saya usaha.
Perniagaan yang betul, bukan hari ni keluar modal, minggu depan dapat double triple tanpa usaha.

Kalau kerja makan gaji, malas pun dapat banyak tu, rajin pun dapat banyak tu.

Adilkah untuk orang rajin dapat sama banyak dengan orang malas? Jadi, timbullah sifat tak elok macam dengki, umpat-mengumpat.

Kalau berniaga, sendiri malas ke  rajin ke, sendiri tanggung. Kan?

3) Contoh dah ada dalam sejarah Islam sendiri. Walaupun kakcun tak berapa ‘terer’ bab sejarah, tapi Rasul kan contoh kita semua.

Apa yang Rasul buat, patut kita pun buat jugak kan.

4) Macam kakcun cakap tadi, ‘gaji’ orang berniaga tak menentu. Kat situ dah nampak besarnya risiko berniaga.  Tapi, kalau nak tahu, lagi besar risiko yang kita tanggung, lagi besar untung kita boleh dapat.  Lagi tinggi pergantungan kakcun kat Tuhan. Kat sini, kita boleh dapat untung dua benda. Dunia dan akhirat. Setuju tak?

Kesimpulan yang kakcun boleh buat, kalau niat betul dan kena pada caranya, berniaga menguntungkan kita DUNIA & AKHIRAT.

Sebab tu lah kakcun pilih untuk berniaga instead of kerja makan gaji (walaupun sekarang still makan gaji dan berniaga pada masa yang sama..hehe). #pengedarshakleemanjung

You Might Also Like

0 comments